Behandling af stress og hjælp til stresshåndtering

Definition af stress

Stress kan komme i mange forskellige former og udtryk. Udgangspunktet for symptomerne er dog altid det samme: Man har været udsat for en belastning, der igennem længere tid har igangsat ens alarmberedskab. Hvad der opleves som en belastning kan variere fra person til person, men fælles er; man har været udsat for mere, end man kunne klare.

Når man søger hjælp for stress, kan man være ramt i forskellig grad. Nogle er delvist sygemeldt, andre har en fuld sygemelding, mens nogle ikke er kommet så langt men oplever at det går den forkerte vej. Det er vigtigt at understrege: Man behøver ikke være sygemeldt, for at have brug for hjælp af en psykolog. Faktisk er det bedre at få hjælp tidligere end senere.

Hvordan behandler man stress?

Behandling af stress ved en psykologer er helt overordnet set en 3. ledet proces:

  1. Aflastning: Ved at sænke belastningen reducerer man stressresponsen, og dermed opnås en bedring af den negative tilstand
  2. Genetablering af hverdag: Gradvis tilbagevending til arbejde, skole mv. (efter en eventuel sygemelding). Det kan også dreje sig om genoptræning af koncentration, hukommelse og helt generelt trivsel
  3. Tilbagefaldsforebyggelse

Igennem alle tre faser vil der være fokus på at afdække, hvad der har udløst og vedligeholdt stressen. En forøget klarhed er vigtig, da det danner grundlag for at etablere nye og sundere vaner.

Det er vigtigt at gøre sig klart, at ved stress kan mange af de ting der før var simple og overskuelige, pludselig være meget vanskelige. Derfor vil der ved forløb med behandling af stress hos mig, igennem hele processen, være plads til et ret konkret fokus: Hvordan du helt konkret kan gøre tingene på en anden måde.

På den måde vil jeg støtte dig til at ændre din hverdag, så du kan reducere de forhold, der stresser dig. Her er det også vigtig at være opmærksom på, at nok kan vi ændre meget ved, hvordan vi selv gør tingene, men vi kan også have brug for at få ændret forhold uden for os selv. 

Det kunne fx være forhold på arbejdspladsen. Jeg kan i den forbindelse rådgive vedrørende tilbagevendingsplaner og optimering af arbejdets indretning.

Sideløbende med ovenstående vil optimal behandling af stress indeholde et fokus på, hvordan man ser tingene. Er der forhold, der er angstprovokerende, som stresser dig? Tillægger du bestemte udfordringer for høj værdi, og tager de dit fokus? Angst, selvopfattelse og stress er ganske sammenhængende og bør i den sammenhæng inddrages i et behandlingsforløb af stress.

Kognitiv behandling af stress ved psykolog

Det kognitive element i behandlingen af stress vil være til stede løbende i behandlingen. Kognitiv behandling er grundlæggende en træning i at se situationer, sig selv og verden i et mere realistisk og nuanceret lys. Dette fører til større handlingsmæssig fleksibilitet og dermed mulighed for at bedre håndtere fremtidige udfordringer. Ved stress vil især følgende punkter være i fokus i kognitiv terapi:

  • Registreringsøvelser omhandlende hvordan stressen forekommer i din hverdag
  • Undersøgelse og forandring af uhensigtsmæssige tankemønstre (fx katastrofetanker)
  • Træning af opmærksom på egen trivsel og tidlige advarselstegn

Prognose og trivsel når man er ramt af stress​

Når man er ramt af stress, uanset om man sygemeldt fra arbejdsmarkedet eller man stadig kan passe sit arbejde/studie, så kan man godt blive bange for at man aldrig får det bedre. Her er det vigtigt at huske på: Man får det godt igen! 

Når man har fået aflastning og forstået hvad der har stresset en, så vil man opleve at ens alarmberedskab gradvist bliver sænket. På den måde falder ens krop og hjerne til ro, og begynder langsomt at få det bedre igen. Det kan godt tage noget tid, og mange oplever fx at blive rigtig trætte undervejs. Vores hjerne er skruet sådan sammen, at den altid udvikler sig og bliver anderledes. Under og efter stress er den vant til at være på en bestemt måde, og den skal have lov til at komme tilbage i topgear igen. Det kan den godt, og det kan din også.

Kontakt mig kom i gang med et stress behandlingsforløb

Er du interesseret i at høre mere om behandling af stress hos mig, eller kunne du tænke dig at bestille en tid hos mig, skal du endelig bare ringe på telefon 22 29 22 49 eller skrive til min e-mail frederik@psykologaarhusnord.dk. Jeg modtager gerne klienter fra omegnen af Vejlby, Trøjborg og fra hele Aarhus.

​Kontaktformular​

Udfyld formularen, så kontakter jeg dig snarest.

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Om klinikken

Kognitiv Klinik V/ Frederik Schmidt

CVR: 36784997

Nordre Ringgade 117, 8200 Aarhus N (Trøjborg)

​​Find rutevejledning her

Klinikken tilbyder​

​Visitationssamtale

Kognitiv terapi

Individuelle samtaler

Feedback Informet Treatment

Angst og stress

Kontakt

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at tage kontakt.​

22 29 22 49

frederik@psykologaarhusnord.dk

Telefontider

Ring og bestil et forløb​ eller få svar på dine spørgsmål. Telefonen er åben på disse tidspunkter.

Mandag - Fredag​

8.00 - 17.00​​