Overspringshandlinger, procrastination og dårlige vaner

Kært barn har mange navne. Jeg bliver som psykolog i stigende grad kontaktet af personer der har svært ved at koncentrere sig. Som har svært ved at samle sig om ting i længere tid af gangen. Som oplever at de ikke kan få gjort noget, at de udsætter og at de ikke kan slippe dårlige vaner fx binging af serier på Netflix.

Koncentration kan være en skrøbelig størrelse, og det bliver ikke gjort nemmere af tilstedeværelsen af et stigende antal distraktioner online. Hvis man hele tiden bliver distraheret, og derfor går med dårlig samvittighed samt bebrejder sig selv, så kan det være meget smertefuldt. At der er tale om et stigende problem kan både aflæses i større undersøgelser hvor flere rapporterer om dårlig mentalt helbred og nedsat koncentrationsevne, samt en evigt stigende strøm af selvhjælpsbøger.

Alle der har prøvet at ændre dårlige vaner, fx at reducere overspringshandlinger, ved at det kan være meget svært. Vaner har en indbygget rigiditet; når de først er etableret, så ændrer de sig ikke meget.

Grundlæggende kan man sige, at vaner er kortsynede: De interesserer sig kun for det nuværende. Dårlige vaner om fx at tjekke Facebook hele tiden, kan dermed står i modsætning til mere langsigtede mål der kræver fokus. Et lignende klassisk eksempel kan være nytårsforsættet, som holder i 2 uger, og så er man tilbage til at gøre som man plejer.

Hvordan kan en psykolog hjælpe?

Et forløb hos mig vil have to spor:

  1. En undersøgelse af baggrunden for dine udfordringer

  2. Praktiske tiltag til at reducere overspringshandlinger

Det er vigtigt at understrege, at disse spor foregår sideløbende med hinanden. Vi er nødt til at se på hvad der er svært for dig og hvordan, men vi er også nødt til samtidig at prøve at skabe en forandring. Det at vi prøver noget af, fx kunne det være at overvåge hvor meget tid du bruger online, giver os nemlig også vigtige oplysninger til at forstå din koncentration.

Et forløb vedrørende overspringshandlinger og dårlig koncentration, vil som udgangspunkt være et ganske afgrænset forløb og derfor ikke så langt (op til 5 samtaler). Man vil derfor primært karakterisere det som et rådgivningsforløb snarere end et psykoterapeutisk behandlingsforløb. Hvis du synes det lyder interessant, så skriv en besked eller ring for at høre nærmere.

Om klinikken

Kognitiv Klinik V/ Frederik Schmidt

CVR: 36784997

Nordre Ringgade 117, 8200 Aarhus N (Trøjborg)

​​Find rutevejledning her

Klinikken tilbyder​

​Visitationssamtale

Kognitiv terapi

Individuelle samtaler

Feedback Informet Treatment

Angst og stress

Kontakt

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at tage kontakt.​

22 29 22 49

frederik@psykologaarhusnord.dk

Telefontider

Ring og bestil et forløb​ eller få svar på dine spørgsmål. Telefonen er åben på disse tidspunkter.

Mandag - Fredag​

8.00 - 17.00​​